J E U G D B I B H A M

De jeugdbib van Ham heeft net zoals elke andere openbare bibliotheek een breed aanbod, maar stimuleert via bijzondere projecten kinderen en jongeren in contact te treden met het allermooiste uit de wereld van de jeugdliteratuur.

vrijdag 20 mei 2011

100 jaar Annie M.G. Schmidt: citaten

Annie M.G. Schmidt zat niet om een mening verlegen. Hier enkele opmerkelijke citaten, over boeken, over kinderen, over het leven…

“Gelukkig krijgt iedere moeder gratis bij de baby een bebloemd gordijntje geleverd, dat ze zachtjes toe kan schuiven tussen hem en de toekomst."

“Ik heb een vrouw gekend die nooit een kennissennieuwtje vertelde, nooit een opmerking had achter de rug van haar schoonzuster en die nooit een geheim doorvertelde. Waar ze gebleven is weet ik niet. Zij moet wel gebarsten zijn…”

“Alle verhalen eindigen gelukkig, als je maar op tijd stopt.”

“Neuzen in boekenwinkels is misschien nog wel 'n groter genoegen dan het lezen van de boeken zelf.”

“Als ik mijn ouders iets kwalijk neem, dan is het wel dat ze niet in de eerste plaats vijfhonderd boeken voor mij kochten, voordat ze zich lakens, theedoeken, paraplu's en juskommen aanschaften.”

“Toch zal ik nou nooit weten hoe alles begonnen is, het heelal, het leven en al die andere dingen. Dat houdt me vaak bezig. Ik vind het vreselijk jammer dat je dood gaat zonder dat te weten. Want nu heb ik altijd het idee dat je op een partij bent en dat je niet weet wie je heeft uitgenodigd en het is ook niet duidelijk ter ere waarvan het allemaal gebeurt.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten