J E U G D B I B H A M

De jeugdbib van Ham heeft net zoals elke andere openbare bibliotheek een breed aanbod, maar stimuleert via bijzondere projecten kinderen en jongeren in contact te treden met het allermooiste uit de wereld van de jeugdliteratuur.

woensdag 2 februari 2011

Wim Hofman jarig

Vandaag wordt Wim Hofman 70. Wim schrijft en illustreert al meer dan veertig jaar boeken. Hij roeit daarbij graag tegen de mainstream in. Zo schrijft hij vaak over jeugdellende. De heerlijke kindertijd wordt bijvoorbeeld bedreigd door gevaarlijke volwassenen. Die zwartgalligheid vind je vaak terug in zijn boeken.

Wim Hofman won in 1998 de Woutertje Pieterse Prijs en een Gouden Griffel voor Zwart als inkt, zijn eigenzinnige bewerking van Sneeuwwitje. Een Gouden Griffel kreeg hij ook in 1989 voor Het vlot.

Anekdote: "Eén angstig moment herinner ik me nog. Ik had net de Zilveren Griffel gewonnen voor Wim en er waren mensen boos. Ik ging in die tijd wel vaker 's avonds naar scholen, maar nu moest ik naar een afgeladen turnzaal. Of ik nog meer seksboekjes ging schrijven voor kinderen, werd er gevraagd. Omdat Wim een condoom vond in zijn garnalennetje! En ik zag daar die ringen maar bungelen, ik dacht dat ze me gingen lynchen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten